Ghid de Criză: Cum Ne Păstram Sănătatea Mintală În Timpul Pandemiei?

Ghid de CRIZA

Frica este cea care ne face mai mult rău decât orice altceva, decât orice problemă medicală sau de orice altă natură. Da, este un virus (sau orice altceva) dar cu cât atitudinea și starea noastră psihică este calmă și pozitivă, INDIFERENT de natura problemei, cât de mare sau gravă ar fi aceasta problemă, cu atât avem șanse mai mari să ne fie mai bine.

Sistemul nostru imunitar este în strânsă legătură negativă cu stresul, respectiv pozitivă cu relaxarea și tonusul psihic din viața noastră!

Multe studii au arătat că expunerea cronică la stres, anxietate și stări de spirit negative, în general, pot afecta într-o mare măsură sănătatea fizică. Un studiu realizat de specialiști de la Pennsylvania State University din State College arată în mod clar cum stările de spirit negative pot schimba modul în care funcționează răspunsul imunitar ( detalii studiu aici.) Pentru a înțelege cum funcționează acest sistem, îți recomand acest amplu articol științific publicat de National Center for Biotechnology Informations- aici.

Ok! Acum știm și credem asta! Și…ce facem? Pentru că de multe ori, deși VREM, nu știm cum, sau nu putem!

Pentru ca avem această dublă sau triplă calitate a creierului nostru, avem rațiunea, mintea conștientă și avem EMOȚIILE, instinctele, instinctul de supraviețuire.

Am învățat de-a lungul timpului (ca specie, nu doar ca individ) că dacă prevedem pericole și facem strategii în avans, avem șanse mai mari să avem ce mânca, să rămânem în viață, să perpetuăm specia și puii de om să crească și să fie în siguranță, etc. Am învățaț atât de bine această lecție, ne-am dezvoltat capacitatea de a previziona atât de mult încât acest lucru se poate (si uneori o face!) întoarce împotriva noastră.

Astazi suferim de atacuri de panică fără să existe NICIO amenințare reală – nici pantera sau ursul, nici foametea, nici războiul, nici atacul tribului vecin venit să ne ia hrana sau să ne siluiască femeile, etc. Astăzi avem anxietate, doar uită-te ce se întâmplă astăzi când oamenii sunt nevoiți să stea în case; sau anxietate de ieșit afară, între oameni, între semenii noștri. Astăzi avem stări de frică fără obiect și motiv, avem fobii de lucruri sau animale cu care de fapt nu ne interesectăm mai deloc sau chiar niciodată.

ghid de criza - pandemie

Stiai că, statistic vorbind, în mai mult de 80% dintre situațiile în care ne temem de ceva rău care ni s-ar putea întâmpla, de fapt acele lucruri nu se întâmplă niciodată, sau nu sunt atât de grave pe cat ne imaginăm?!

De ce facem asta, de ce e așa?! Pentru că suntem din ce in ce mai buni uneori la a trăi în viitor și mai puțin buni la a trăi in prezent. Pentru ca ceea ce este prea mult strică. Pentru că, așa cum spun chinezii, yin-ul împins la extrem se transformă în yang și invers!

Pentru ca vrem sa trăim din ce în ce mai mult și mai bine, și asta chiar se întâmplă, Doamne ajută!  , dar în același timp dezvoltăm frica din ce în ce mai mare, EMOȚIONALĂ, lipsită de suportul rațiunii sau al realității, că nu vom reuși, că suntem în pericol!

Ei bine, nu suntem! Sau…nu suntem azi mai mult decât în alte epoci ale umanității!
Dimpotriva, azi suntem mult mai în siguranță decât am fost vreodată în negura istoriei.

Da, vei spune! Am inteles, DAR ( „Dar”, micul cuvânt mare care de fapt anulează ceea ce tocmai spui ) cum să fac?! Aș vrea să nu mă mai tem. Aș vrea să nu mai fiu influențat(ă) de știrile negative și de frica din jurul meu sau chiar din mintea sau sufletul meu, dar…cum să fac?

Ok! Foarte bine că ai înțeles acest lucru și că vrei! Primul pas al schimbării, așa cum probabil deja știi, este să accepți unde te afli și apoi să stabilești POZITIV ce îți doresti, ce vrei să obții! Nu de ce vrei să scapi, ci ce vrei sa obții, să fii, etc.
De exemplu: în loc de „vreau să scap de panica/frica asta care mai rău îmi afectează imunitatea” alege sa spui „cultiv în viața mea relaxarea, calmul, pacea, abordarea conștientă, prezentă, realistă, căutarea de soluții și resurse pentru a îmi îmbunatăți/crește/dezvolta/reface imunitatea”!

Nu trece mai departe până nu ai stabilit cum sună pentru tine dorința ta, dezideratul tău. Și aici îți spun un secret – cu cât implici mai multă emoție în această dorință și proces, cu atât îți va ieși mai bine! Până la urmă de aia frica este atat de ”eficientă” în a te da peste cap și a îți face rau – pentru că implică emoție la greu, brută, de necontrolat cu mintea conștientă!

Si tocmai de aceea, odată ce ai stabilit ce îți dorești vizavi de viața, imunitatea, relaxarea, sanatatea, prosperitatea, etc – TA și încarci acea dorință cu toață emoția de care ești capabil, abia apoi hai să vedem ce să faci mai departe.

Realizeazaă acum că ceea ce facem este în mare masură bazat pe emoții și convingeri internalizate, programe de care nu suntem conștienti, emoții adânc înrădăcinate la nivel de subconștient; poate mai bine de 80% din acțiunile noastre sunt realizate…pe pilot automat. Și facem asta zi de zi. Sunt gesturi, atitudini sau alegeri inconștiente pe care le-am repetat de mii și mii de ori, de ani și ani de zile.

Putem schimba astfel de obiceiuri și reacții automatizate? Da! Putem pe loc, instantaneu? Uneori, probabil foarte rar, da! Sunt acele momente de ”Aha” foarte puternice, știi ca atunci când te prinzi de poanta unui banc sau rezolvi o problemă de matematică, după ce te-ai luminat nu mai ești același, nu te poți preface că nu știi sau nu ai înțeles.

La fel și cu momentele de „aha”. Dar este mult mai frecvent întâlnită și credibilă situația în care, după ce avem autostrada super modernă cu 6 benzi pe sens pentru vechile obiceiuri și reacții, să avem nevoie de ceva timp să bătătorim măcar o cărăruie mică pentru noul comportament, noua emoție sau reacție. Si asta nu este nimic rău, este bine că știm că avem tehnologia, softul cu care putem lucra spre împuternicirea și „upgradarea” noastră!

Cu alte cuvinte, te invit să cultivi atitudinea de …cultivare! Să înțelegi că orice emoție sau obicei sau comportament bun se cultivă în timp, prin repetare și întărire, exact cum s-a întamplat în trecut și cu obiceiurile nedorite.

In cazul în care fumezi, cu siguranță nu ai fost „fumător” din prima zi, de la prima țigară. Ai repetat însă suficient de mult și de constant acel obicei,( l-ai incarcat cu emotie – cel mai adesea de relaxare, de moment de pauză și respiro sau chiar cu satisfacția socializării și a faptului că ești în gașca mișto), încat la un moment dat ai constatat că ai devenit, că te identifici cu ideea de …fumător. Ai construit acea autostradă modernă de care vorbeam, pe nesimțite, fără efort, pentru că ai făcut-o treptat, printr-un act de cultivare (inconstientă, fără să vrei sau să știi ce faci, dar ai făcut-o!).

Deci hai să cultivăm noile emoții și obiceiuri până devin și acestea automate, de „la sine”. Pentru că ai stabilit încă de la început atât de clar ceea ce îți dorești haide să lucrăm acum la implementare.

 

ghid de criza - cum sa-ti pastrezi sanatatea mintala coronavirus

Descoperă ce poți face pentru a aduce în viața ta acea relaxare, calm, pace pe care ți le dorești. Iată mai jos o listă cu câteva dintre cele mai utile și raspandite metode posibile:

Meditează

 

Pe bune! Nu asa ca în filme neaparat. E o modă poate, dar tu fă-o așa… cinstit și relaxat, pentru sufletul tău! Dacă nu ai vreo metodă anume pe care să o cunoști, e simplu: stai într-o poziție relaxată și observă-ți respirația, sau bătăile inimii sau gândurile care vin și…ghici ce? – trec! Doar observă-le, nu le urma, nu le combate! Fă acest lucru ori de cate ori ai ocazia sau ai nevoie, începe cu câte 5, maxim 10 minute, nu te arunca la prea mult timp înca de la inceput. Altfel va fi ca la dietele cu o roșie pe zi… te va ține până pe la ora 16-17 când devastezi frigiderul. 

Introspecția

 

Stai cu tine și întelege-te. Iartă-te! Acceptă-te! Cunoaște-te! Spuneți mereu că cel mai bine e așa cum se întâmplă, că era nevoie în drumul tău, în viața ta să ai acea experiență, care o fi ea, mai ales acelea care nu-ți plac, ca să fii mai mult, să fii mai conștient, să fii mai puternic, mai iertator sau plin de compasiune, etc.

Râzi

 

Fă din asta un obicei! Construiește o „autostradș” pentru atitudinea de joacă, de bucurie. Uneori este bine să nu ne luăm prea tare în serios! Dă-ți voie să „greșești”! Dacă te temi de ridicol sau de greșeli, fă-le special! Imunizează-te! Ieși din casă cu tricolul pus pe dos și observă cu uimire  cum pământul nu s-a oprit din rotație pentru că tu ai făcut acest lucru.

 

Cultivă recunoștința

 

Simt că nu pot sublinia îndeajuns importanța acestui lucru, acestui obicei – de a fi recunoscători pentru ceea ce trăim, avem, experimentăm, suntem!

Dimineața când te trezești și/sau seara când te duci la nani, fă-o cu sufletul ușor pentru toate binecuvântările din viața ta! Poate ai două mâini, două picioare. Poate mergi bine sau chiar poți alerga. Poate ai un job, un partener, părinții sau măcar unul dintre ei în viață, frați, surori, prieteni. Poate ești frumos/frumoasă, poate ai haine frumoase și o casă confortabilă si vacanțe și amintiri speciale. Poate azi ai găsit rapid un loc liber de parcare cand te grăbeai.

Poate realizezi că ești integru mental si psihic – crede-mă, am facut rezidențiat la Spitalul Obregia din Bucuresti și știu ce înseamnă să nu fii! Indiferent că sunt motive mari sau mici, dă-ți seama câte motive de recunoștință și bucurie ai în fiecare zi! Infinit mai multe decât cele de lipsă sau teamă!

Cu alte cuvinte – dă un sens, o direcție vieții tale! Aceea a binelui și a creșterii! Cu cât o să faci aceste lucruri, cu atât teama, stresul și imunitatea scăzută, vor fi mai mici în viața ta. Pentru că alegi ce atitudini și emoții să cultivi!

Fii liber, fii conștient, fii vesel, întelege, acceptă și fii recunoscător!

3 thoughts on “Ghid de Criză: Cum Ne Păstram Sănătatea Mintală În Timpul Pandemiei?

  1. Este foarte adevarat si foarte interesant articolul…deoarece eu am si un copil de 8 luni imediat si normal ca in mine s-a instalat panica si frica…imi cresc copilul singura si iau si antidepresive…si tocami acum nebunia cu pandemia…imi este greu dar in momentul de fata bucuria mea cea mai mare este ca sunt alaturi de mama mea cu baietelul meu si asta imi da o stare de bine…din pacate nu pe toata perioada zilei dar incerc sa stau calma…multumesc pentru articol

  2. Da eu sunt forte ok din toate punctele de vedere.Problema este ca trebuie sa le ridic moralul la unii si sa-i
    tupai pe inconștienti.Am zilnic 10-15 pacienți care pot avea coronavirus din 20_25 consultații pe zi .
    Dragii mei ,fiti puternici,faceți dimineata si seara respiratia în 4 timpi ,vorbiti cu Sinele vostru,rugati-l sa va ajute sa va iertati si sa-i iertati pe ceilalți,Și cel mai important este sa fi recunoscător cu tot ce esti si tot ce ai,pentru că vei fi ajutat.
    Cursurile si webinarile voastre sunt excepționale, păcat că sunt unii cu deficiențe mentale.
    SUCCES ,va iubesc

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.