Învață să tratezi durerea prin hipnoză

Se poate spune că durerea a apărut odată cu apariţia vieţii pe pământ. Durerea însoţeşte viaţa de la naştere şi până la moarte.

Durerea este esențială vieții. Fără durere nu ai putea să trăiești, pentru că, în primă instanță, durerea este un semnal de alarmă care îți arată că ceva nu este în regulă.

Dacă nu știi că ceva îți poate afecta integritatea fizică sau emoțională, vei continua să faci o acțiune care îți poate dăuna până chiar la moarte.  Durerea este cea care îți semnalează pericolul.

Asociația Internațională pentru Studiul Durerii are o definiție care este folosită la scară largă si care spune că: “Durerea este o experiență senzorială și emoțională neplăcută asociată cu afectarea potențială sau actuală a țesuturilor sau este descrisă în termenii unor astfel de leziuni“. În diagnosticul medical, durerea este privită ca un simptom al unei afecțiuni prezente. Mecanismul durerii este compus din mai multe elemente, implicând o interacțiune complexă între nervii specializați, măduva spinării și creierul tău.

Durerea este o experiență subiectivă, care se resimte în mod normal neplăcut, ca şi cum ceva din corp a fost sau este distrus, sau este o amenințare la adresa funcționalităţii și a sănătăţii corpului tău, fiind asociată cu emoții negative, cum ar fi frica, anxietatea, furia sau depresia.

 

Există două tipuri diferite de durere pe care le putem experimenta: (1) Durere Acută și (2) Durere Cronică.

Durerea acută și cea cronică sunt fațete diferite ale aceluiași fenomen.

Durerea acută este provocată de o boală sau leziune specifică, servește unui scop biologic util, este asociată cu semnale fizice clare ale sistemului nervos simpatic și este auto-limitată.

Durerea cronică, în contrast, poate fi considerată o boală. Este durerea care depășește timpul normal de vindecare, mai ales dacă este asociată cu o boală. Durerea cronică poate să apară în urma unor stări psihologice și nu servește scopului biologic.

(1) Durerea acută

Durerea acută este o durere provocată de o leziune recentă . Poate dura de la câteva secunde la câteva luni.

Durerea imediată, instantă pe care o simți atunci când te lovești la deget sau atunci când te arzi este acută. Este un tip de durere care durează în mod obișnuit maxim 3 – 6 luni și poate fi direct legată de deteriorarea ţesuturilor moi, cum ar fi o gleznă luxată sau un deget tăiat.

Durerea acută are o valoare imediată, împiedicându-ne să ne distrugem pe noi înșine. Cu tratamentul adecvat, durerea acută ar trebui să dispară pe măsură ce are loc vindecarea. Atunci când durerea se prelungeşte după acel moment, se consideră cronică.

 

(2) Durerea cronică

Durerea cronică poate dura săptămâni, luni sau chiar ani. În general, este diagnosticată după trei-șase luni de când se consideră că durerea acută ar trebui să înceteze. Acest tip de durere poate continua chiar și după ce leziunea s-a vindecat sau boala care a provocat-o a dispărut.

În unele cazuri, durerea vine și se duce. În alte cazuri, este persistentă și neîncetată. Este un semnal care continuă şi după punctul în care trebuie să fim alerţi la ceva, la un pericol. Este durerea care nu a răspuns la îngrijirile medicale corespunzătoare.

Intensitatea și distrugerile pe care le provoacă pot fi copleșitoare.  Durerea cronică include: dureri de cap recurente; durere facială și maxilară continuă; persistenţa durerii la nivelul gâtului și al umărului; dureri lombare; durerea la nivelul mâinii, al încheieturii sau al braţului, asociată cu sindromul de tunel carpian; durerea legată de sciatică, durerea asociată cu osteoartrita și artrita reumatoidă, durerea continuă şi intensă în urma unor arsuri, durerea cauzată de hipersensibilitatea pielii, a mușchilor și a nervilor, asociată cu unele afecţiuni ale nervilor; multitudinea de simptome asociate cu fibromialgia, inelul de tinitus, sindromul colonului iritat și durerea inexplicabilă a regiunii pelvine.

Persoanele care suferă de dureri cronice pot avea efecte fizice stresante asupra corpului. Acestea includ mușchi tensionați, capacitate limitată de a se deplasa, lipsă de energie și modificarea apetitului. Efectele emoționale ale durerii cronice includ depresia, furia, anxietatea.

Durerea, până la urmă, este inițial un semnal al unei probleme. Un dinte cariat trebuie reparat, o arsură are nevoie de tratament medical. Cu toate acestea, multe dureri, în special durerile cronice pe termen lung, nu au o cauză exactă.

Durerea cronică rămâne o povară semnificativă și frustrantă atât pentru indivizi, cât și pentru societate. Tratamentul medical standard pentru durerile cronice este deseori inadecvat și este  ceva obișnuit ca pacienţii să caute tratamente costisitoare de la mai mulţi profesioniști din domeniul sănătăţii, adesea fără o ușurare semnificativă.

 

Impactul durerii cronice la nivel Mondial

Un studiu efectuat de Global Pain Index (GPI) la nivel mondial, care a acoperit 7.000 de persoane peste 18 ani, de pe patru continente și 14 țări , identifică faptul că 88% din populația adultă a lumii suferă de dureri corporale, cu mai mult de jumătate dintre ei (65%) având dureri mai des de o dată pe săptămână.

Studiul arată că efectul durerii se propagă pe scară largă și că oameni din toate țările participante la studiu simt că durerea le afectează viața socială (72%) și amoroasă (64%) în fiecare zi. Iar 78% dintre cei care sunt angajati declară că durerea le afectează și viața profesională.

Două treimi (67%) dintre părinți consideră că ar face o treabă mai bună dacă nu ar avea dureri corporale. Aproape jumătate (49%) întâmpină dificultăți în a-și ridica copiii în brate, 60% nu se pot juca cu ei si 41% nu pot să își transporte copiii in cursul activităților zilnice din cauza disconfortului de zi cu zi precum dureri de spate, rigiditate a gâtului sau dureri musculare.

Studiul global a identificat că durerile  zilnice au impact negativ și asupra vieții amoroase a persoanelor din întreaga lume. 52% dintre respondenți au menționat că viața lor sexuală este influențată negativ de afecțiuni zilnice precum dureri de spate, rigiditate a gâtului sau dureri musculare. 49% admit că durerile regulate îi fac ss se simts mai puțin atractivi, în timp ce 40% dintre suferinzii activi sexual se simt vinovați pentru lipsa de energie din dormitor rezultată în urma acestor dureri.

Pentru mulți oameni, impactul durerii corporale merge dincolo de viața de familie. Efectul durerii se simte, într-adevăr, și la serviciu: 61% dintre respondenții cu un loc de muncă au menționat că nu se pot concentra la serviciu, în timp ce 48% spun că le limitează abilitatea de a-și duce la îndeplinire sarcinile de muncă.

 

Cauzele durerii cronice

Durerea apare atunci nervii organismului transmit corpului mesajul că există o disfuncție la nivelul organismului. Aceasta este de fapt un semnal de alarmă sau un avertisment, menit să activeze instinctul de autoconservare și să determine suferindul să ia măsuri pentru a-și proteja starea de sănătate. Când acest mesaj alarmant continuă să fie perceput de creier, durerea devine cronică.

Cauzele durerii cronice pot fi extrem de diversificate, de la migrene și afecțiuni articulare, până la leziuni și defecte la nivelul sistemului osos. Alte tipuri de dureri cronice pot fi produse de tendinita (inflamația unui tendon), inflamația sau infecția sinusurilor, afecțiuni nervoase sau musculare etc.

Durerea cronica își poate avea originea și într-o traumă severă, de pe urma căreia organismul nu s-a recuperat complet. Pot să existe și cauze aflate în curs de desfășurare ale durerii cronice, factori care întrețin în permanență disconfortul. Chiar și când nu există cauze aparente ale durerii, unii oameni le pot experimenta zi de zi, fără să sufere de o anumită maladie sau să fi suferit leziuni în trecut.

Există și un set de cauze de natură emoțională pentru durerea cronică care nu doar că o pot produce, însă o și întrețin pe termen lung. Este vorba despre stres, anxietate, depresie, furie, oboseală cronică etc., factori ce împiedică organismul să producă hormoni ce acționează în mod normal ca analgezice naturale.

 

Managementul Durerii Cronice

Simptomele fizice și emoționale ale durerii cronice includ:

⚜️ ușoară spre severă, care nu cedează zile în șir;

⚜️ ce poate fi descrisă prin termeni precum junghi, arsură, usturime sau arc electric;

⚜️ de disconfort, rigiditate corporală și sensibilitate la factorii externi;

⚜️ cronică;

⚜️ insomnie și alte tulburări de somn;

⚜️ o nevoie acută de odihnă și tendința de a abandona lucrul;

⚜️ sistem imunitar slăbit;

⚜️ schimbări de dispoziție – teamă, depresie, iritabilitate, anxietate și stres;

⚜️ dizabilități diverse, la nivelul regiunii anatomice afectate de durerea cronica

 

Opțiunile pentru tratamentul durerii cronice pot include:

  • medicamente analgezice
  • fizioterapie
  • suplimente și vitamine
  • tehnicile de reducere a stresului (yoga, hipnoza, terapia de relaxare, terapia prin muzică etc.)

 

Există multe acțiuni pe care le poți face pentru a te ajuta și a avea o viață mai bună, chiar și atunci când suferi frecvent de dureri cronice. Modificări simple în stilul tău de viață pot face adesea adevărate minuni. Schimbarea obiceiurilor zilnice și introducerea unor principii mult mai sănătoase de viață poate fi primul pas în ceea ce se numește procesul de gestionare a durerii.

În afara de tratamentul medicamentos pe care medicul specialist il poate prescrie in combaterea durerii cronice, exista o serie întreagă de moduri prin care simptomele pot fi controlate eficient.

Aceste soluții vizează modul de viață si de menajare a propriului organism, astfel încât cauzele multiple ale suferinței să se diminueze treptat, până la dispariție.

 

Dacă te confrunți cu episoade recurente de durere cronică, încearcă urmatoarele metode:

I. Mergi pe jos

Durerea cronică poate predispune suferindul la sedentarism, iar lipsa de mișcare conduce întotdeauna la acutizarea durerii cronice. Singura modalitate de a ieși din acest cerc vicios este să mergi pe jos, în pas lejer, cat mai des (cel putin 30 de minute în fiecare zi).

Plimbările ușoare ajută musculatura și sistemul osos să se relaxeze, iar sportul determină organismul să secrete endorfine, substanțe care acționează ca analgezice naturale ale corpului.

 

II. Dormi suficient

Un organism obosit va resimți întotdeauna disconfortul durerilor cronice mai intens. Din acest motiv, este foarte important sa te odihnești suficient, chiar dacă migrenele sau durerile musculare te pot impiedica să te  bucuri de un somn bun.

Soluția este să respecți un program zilnic de somn si să te odihnești în liniște și în întuneric, fără aparate electrice în jur și alte surse disturbatoare.

 

III. Ignoră durerea

Atunci când concentrarea ta este în totalitate îndreptată către durerea pe care o

resimți, disconfortul devine cu atat mai insuportabil. De aceea este important să îți lași atentia distrasă de la durerea în sine. In acest mod, regiunile creierului care intercepteaza durerea vor deveni mai putin active.

 

IV. Elimină din dietă alimentele care agravează durerea cronică

Medicii au descoperit ca anumite alimente, precum vinul roșu, carnea grasă sau brânzeturile, pot agrava durerile cronice, mai ales daca sunt cauzate de artrita reumatoidă sau alte boli inflamatorii.

Ține un jurnal cu alimentele pe care le asociezi cu agravarea durerilor si elimină-le treptat din meniu, pentru a preveni episoadele viitoare.

 

V. Respiră adânc

Atunci când durerea cronică devine copleșitoare, inspiră adânc și expiră lent, cu o mână poziționată pe abdomen. Menține ritmul respirației astfel câteva minute și vei observa că durerea își va pierde considerabil din intensitate.

 

VI. Acupunctura

Acupunctura s-a dovedit a fi o terapie alternativă eficientă în combaterea durerilor cronice, chiar dacă nu este cea mai populară metodă de tratament. Introducerea acelor subțiri la suprafața pielii fie stimulează secreția substanțelor care atenuează durerile organismului, fie blochează semnalele de durere ale nervilor, înainte ca ele să fie interceptate la nivel cerebral.

 

Hipnoza pentru Eliminarea și Reducerea Durerii

Un alt aspect important al managementului durerii implică importanța legăturii dintre corp și minte.

Formele de terapie care abordează legătura dintre minte și corp sunt adesea recomandate persoanelor care se confruntă cu dureri pe termen lung.

Stresul și anxietatea sunt reacții adverse frecvente ale durerii și chiar pot face senzația durerii să se intensifice. Modul în care mintea reacționează la durere se leagă și de percepția senzațiilor fizice. Ajutorul necesar pentru a reduce stresul și pentru a schimba modelele de gândire legate de durere poate, prin urmare, să facă o diferență uriașă în percepția durerii. Pentru aceasta, tot mai mulți oameni optează pentru hipnoterapie.

Mai degrabă decât să te convingă că durerea nu există, hipnoza pentru gestionarea durerii presupune să gestionezi orice teamă și anxietate pe care le-ai putea avea în legătură cu durerea ta. De asemenea, ajută la reducerea stresului și relaxarea sistemului nervos pentru a-l ajuta să devină mai puțin reactiv la durere. Hipnoza pentru durere îți reorientează mintea departe de durere și te ajută să te focusezi pe ceva mai plăcut.

O meta-analiză efectuată în anul 2000 ce cuprinde 18 studii publicate de psihologii dr. Guy Montgomery, dr. Katherine DuHamel și dr. William Redd, a arătat că 75% dintre participanții clinici și experimentali cu diferite tipuri de durere au obținut substanțial ameliorarea durerii din tehnicile hipnotice.

Astfel, este posibil ca hipnoza să fie eficientă pentru majoritatea persoanelor care suferă de diverse forme de durere, cu posibila excepție a unei minorități de pacienți care sunt rezistenți la intervenții hipnotice. De asemenea, studiile indică faptul că strategiile hipnotice sunt echivalente sau mai eficace decât alte tratamente pentru durerea acută și cronică și sunt susceptibile de a economisi atât bani cât și timp pentru pacienți și medici.

Dovezile sugerează că hipnoza ar putea fi considerată un standard de tratament, cu excepția cazului în care persoana nu reușește să răspundă la aceasta sau prezintă o puternică opoziție împotriva acesteia. În cazul unor dureri cronice sau durerilor acute persistente, cel mai potrivit lucru pe care îl poți face dacă îți dorești să integrezi hipnoza în tratamentul tău este să apelezi la un ajutor specializat sau să înveți să folosești autohipnoza pentru a lucra cu durerea care te apasă.

 

În cazul durerilor  ușoare, poți încerca una din următoarele tehnici:

  1. Stabilește un spațiu de siguranță. Acesta poate fi orice spațiu, real sau imaginar în care te simți în siguranță și protejat. Dacă nu ai un astfel de loc prin amintirile tale, atunci încearcă să îți construiești unul folosindu-te de imaginație și vizualizare. Creează imaginea spațiului ales cât mai detaliat: ești acolo, percepi sunetele, imaginile și trăirile acelui spațiu. Vei putea accesa acest spațiu de fiecare dată când te afli într-o stare de disconfort.

Dacă ai o durere specifică, într-un anumit loc, atunci această tehnică este foarte eficientă:

  1. Folosește imaginea unei găleți pline cu nurofen sau a unei găleți cu apă rece ca gheața lângă tine. Imaginează-ți că pui mâna în găleata cu apă rece iar drept urmare, conștient sau inconștient, mâna ta va deveni tot mai amorțită. Odată ce a atins nivelul de amorțeală dorit, poți să atingi cu acea mână orice parte a corpului pe care dorești să o amorțești/anesteziezi și vei putea să transferi senzația din palmă în corp.

 

Hipnoza

Este eficientă pentru orice tip de durere, putând fi folosită cu succes atât pentru dureri acute, temporare, punctuale cât și pentru rezolvarea unor dureri cronice care te pot însoți de ani de zile. Sunt numeroase tehnici care pot fi folosite în ambele cazuri.

 

Dacă te interesează acest subiect și vrei să înveți și mai multe tehnici de control al durerii, avem o veste bună pentru tine: pe 29 Iunie Asociația Română de Hipnoză organizează un curs de Control al Durerii.

Dacă și tu ești conștient de faptul că durerea este o experiență complexă care pornește din creier, iar fiecare senzație dureroasă este legată 100% de creier, te invităm la Cursul de Control al Durerii din 29 Iunie, organizat de Asociația Română de Hipnoză.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.