Cum te lași de fumat?

24
aprilie

Cum te lași de fumat?

By Laura Badea
/
In
cum te lasi de fumat

Știm cu toții ce riscuri asupra sănătății are fumatul,  dar acest lucru nu le ușurează munca celor care își doresc să scape din ghearele dependenței. Indiferent dacă ești un fumător ocazional sau un fumător de un pachet pe zi, procesul renuntării la fumat poate fi unul foarte dificil.

Fumatul este una dintre principalele cauze de deces în lume, ucigând peste opt milioane de oameni pe an, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS).

Persoanele care fumează prezintă, în general, un risc mai mare de infecții ale tractului respirator, precum infecțiile pulmonare și toracice, și există dovezi din ce în ce mai mari că persoanele care fumează pot avea un risc mai mare de COVID-19 și complicațiile sale.

Persoanele cu sănătate pulmonară precară și alte condiții precum bolile cardiovasculare și cancerul (care pot fi cauzate de fumat) pot fi, de asemenea, expuse unui risc mai mare de complicații dacă se infectează cu virusul. Nu este clar cât timp trebuie să se oprească fumatul pentru a-și reduce riscul de complicații. Este important să ne amintim că încetarea fumatului are multe beneficii pentru sănătate, chiar și dincolo de legătura cu COVID-19, deci este întotdeauna un moment bun să renunți.

Cercetările arată că fumatul compromite sistemul imunitar și crește susceptibilitatea la infecții.

Fumul de țigară suprimă funcția celulelor imune, dar provoacă și activarea și recrutarea celulelor inflamatorii în plămâni, ceea ce duce la eliberarea altor substanțe chimice, schimbând în continuare funcția celulelor imune.

 

Care sunt efectele secundare ale renunțării la fumat?

 

Nicotina este o substanță extrem de dependență. Dacă ești obișnuit să ai nicotină în organism, cel mai probabil vei avea reacții adverse când te vei opri. Corpul și creierul depind deja de nicotină și atunci când nicotina este eliminată din sistem, mintea și corpul trebuie să se adapteze. Această ajustare poate avea efecte secundare fizice ale renunțării la fumat, precum și efecte secundare mentale.

 

Nu toate efectele renunțării sunt însă dureroase. Când renunți, poți aștepta cu nerăbdare să beneficiezi imediat de unele dintre ele, cum ar fi:

  • Frecvența cardiacă și tensiunea arterială revin la nivel normal în doar 20 de minute.
  • Nivelul de monoxid de carbon revine la normal după numai 12 ore.
  • Terminațiile nervoase încep să se regenereze după 48 de ore, permițându-ți să miroși și să guști normal
  • Hainele, părul, corpul, mașina și casa ta vor mirosi mai bine.
  • Respiri mai bine. După 2 săptămâni, plămânii tăi încep să se recupereze.
  • Vei putea să faci mai mult sport și îți va crește rezistența fizică.
  • Petele de pe dinți și unghii vor începe să se estompeze.

 

Ce se întâmplă în corpul tău după ce renunți la fumat?

 

După 20 de minute

În mai puțin de 20 de minute după ce ultima țigară este fumată, ritmul cardiac scade și revine la normal. Presiunea arterială începe să scadă, iar circulația poate începe să se îmbunătățească.

 

După 12 ore

Țigările conțin o mulțime de toxine cunoscute, inclusiv monoxid de carbon, un gaz prezent în fumul de țigară.

Acest gaz poate fi dăunător sau fatal în doze mari și împiedică oxigenul să intre în plămâni și sânge. Când se inhalează în doze mari într-un timp scurt, se poate produce sufocarea din lipsa de oxigen.

După doar 12 ore fără țigară, corpul se curăță de excesul de monoxid de carbon din țigări. Nivelul de monoxid de carbon revine la normal, crescând nivelul de oxigen al organismului.

 

După 1 zi

La doar 1 zi de la renunțarea la fumat, riscul de atac de cord începe să scadă.

Fumatul crește riscul de a dezvolta boli coronariene prin scăderea colesterolului bun, ceea ce face mai greu de executat exercițiile fizice sănătoase. Fumatul crește, de asemenea, tensiunea arterială și crește cheagurile de sânge, crescând riscul de accident vascular cerebral.

În mai puțin de o 1 zi după ce ai renunțat la fumat, tensiunea arterială începe să scadă, scăzând riscul de boli de inimă. În acest timp scurt, nivelul de oxigen va fi crescut, ceea ce va face activitatea fizică și exercițiile fizice mai ușoare.

 

După 2 zile

Fumatul dăunează terminațiilor nervoase responsabile de simțurile mirosului și gustului. În cel mult 2 zile de la renunțare, poți observa un simț al mirosului și gustului mai vii, pe măsură ce acești nervi se vindecă.

 

După 3 zile

La 3 zile de la renunțarea la fumat, nivelul de nicotină din corpul tău este epuizat. Deși este mai sănătos să nu ai nicotină în organism, această epuizare inițială poate provoca starea de sevraj. La aproximativ 3 zile de la renunțare, cei mai mulți oameni pot experimenta stări de iritabilitate, dureri de cap severe și poftă, pe măsură ce corpul se reajustează.

 

După 1 lună

În mai puțin de 1 lună, funcția pulmonară a unei persoane începe să se îmbunătățească. Pe măsură ce plămânii se vindecă și capacitatea pulmonară se îmbunătățește. Rezistența atletică crește, iar foștii fumători pot observa o abilitate reînnoită pentru activități cardiovasculare, cum ar fi alergarea și săriturile.

 

După 1-3 luni

Pentru următoarele câteva luni de la renunțare, circulația continuă să se îmbunătățească.

 

După 9 luni

La nouă luni de la renunțare, plămânii s-au vindecat semnificativ. Structurile delicate din interiorul plămânilor s-au recuperat din fumul de țigară pe care l-au luat. Aceste structuri ajută la împingerea mucusului din plămâni și contribuie la combaterea infecțiilor.

În această perioadă, mulți foști fumători observă o scădere a frecvenței infecțiilor pulmonare.

 

După 1 an

La un an de la renunțarea la fumat, riscul unei persoane pentru boli coronariene scade la jumătate. Acest risc va continua să scadă în anii ce vor urma.

 

După 5 ani

Țigările conțin numeroase toxine cunoscute care determină restrângerea arterelor și vaselor de sânge. Aceste aceleași toxine cresc, de asemenea, probabilitatea de a dezvolta cheaguri de sânge.

După 5 ani fără a fuma, corpul s-a vindecat suficient pentru ca arterele și vasele de sânge să înceapă să se lărgească din nou. Această lărgire înseamnă că scade riscul ca sângele se coaguleze, scăzând astfel riscul de accident vascular cerebral.

Riscul de accident vascular cerebral va continua să se reducă în următorii 10 ani, pe măsură ce organismul se vindecă din ce în ce mai mult.

 

După 10 ani

După 10 ani, șansele unei persoane de a dezvolta cancer pulmonar și de a muri din cauza acestuia sunt reduse aproximativ la jumătate în comparație cu cineva care continuă să fumeze. Probabilitatea de a dezvolta cancer la nivelul gurii, gâtului sau pancreasului s-a redus semnificativ.

 

După 15 ani

După 15 ani de la renunțarea la fumat, probabilitatea de a dezvolta boli coronariene este echivalentul unui nefumător. În mod similar, riscul de a dezvolta cancer pancreatic s-a redus la același nivel cu un nefumător.

 

După 20 de ani

După 20 de ani, riscul de deces cauzat de fumat, inclusiv de boli pulmonare și cancer, scade la nivelul unei persoane care nu a fumat niciodată în viața ei. De asemenea, riscul de a dezvolta cancer pancreatic s-a redus la cel al cuiva care nu a fumat niciodată.

 

 

Ok, acum că am înțeles care sunt imensele beneficii pe care le putem aduce sănătății dacă renunțăm la fumat, este timpul să înțelegem…

De ce este atât de greu să te lași de fumat?

 

Fumatul este atât o dependență fizică, cât și un obicei psihologic, nicotina din țigări oferind un nivel de dependență foarte ridicat.

Fumatul este de asemenea înrădăcinat ca un ritual zilnic. Poate fi un răspuns automat pentru tine să fumezi o țigară cu cafeaua de dimineață, în timp ce iei o pauză la serviciu sau la sfârșitul unei zile agitate. Sau poate ca prietenii, familia sau colegii tăi să fumeaze, iar acesta va deveni parte a modului în care  relaționezi cu ei.

 

Ce te oprește să renunți la fumat?

  • Nu poți face față simptomelor sevrajului.
  • Te temi să câștigi greutate.
  • Consideri că nu ai vointa.
  • Te bazezi pe țigări pentru a scăpa de stres și plictiseală.
  • Îți este greu să te opui fumatului în activitățile sociale.
  • Țigările te ajută în momente dificile din punct de vedere emoțional.

 

Studiile psihologilor arată că cei mai mulți fumători încearcă în medie de 10 ori înainte de a renunța definit la țigări. Nu suntem egali în fața dependenței, așa că  unii oameni scapă cu doar câteva simptome ușoare atunci când renunță la fumat, dar alții au mai mult de tras cu sevrajul nicotinic.

 

Deși simptomele de sevraj reprezintă o adevărată provocare, există modalități prin care poți să-și păstrezi motivația:

Menține o listă a motivelor pentru care ai decis să renunți și păstreaz-o la îndemână pentru acele momente când ești tentat să fumezi.

Fă-ți planuri și rămâi ocupat.

Amintește-ți  că orice poftă durează maxim 10  minute.

Fă o respirație profundă și bea un pahar cu apă.

Bucură-te de banii pe care îi salvezi. Eforturile tale merită să fie răsplătite.

 

Renunță rapid și fără efort la dependența de fumat

 

Voința este un mușchi care poate fi antrenat însă, dacă nevoia profundă, subconștientă nu este adresată, fumătorul va reveni la vechiul viciu. Voința este un efort conștient. Iar efortul are nevoie de energie pentru a fi exercitat. În timp însă, acest mușchi fie se atrofiază, fie este suprasolicitat și, în ambele cazuri va duce la întreruperea efortului ceea ce înseamnă, în cazul de față, reluarea fumatului.

Dacă în schimb, lucrezi la nivel Subconștient atunci rata de rezolvare și lăsare de fumat crește exponențial. Fumatul este o nevoie interioară. Această nevoie este inconștientă (subconștientă) iar atunci când rezolvi și înlături această nevoie, nu mai este necesar să îți folosești voința pentru că nu mai ai ce să controlezi.

Ai nevoie de umbrelă doar dacă plouă. Dacă nu mai plouă, nu mai ai de ce să o folosești.

La fel și în cazul fumatului. Acesta apare ca o măsură de protecție, un răspuns față de o tensiune sau un stres interior. Când acest stres dispare, dispare și nevoia de a-l “stinge” prin fumat.

O terapie extrem de eficientă pentru orice caz de dependență este Terapia Yageriană.

Mecanismul terapiei yageriene este recondiționarea, se lucrează cu clientul pentru a corecta convingerile subconștiente disfuncționale și pentru a rezolva astfel problema.

La un moment dat în viața ta ai învățat să mergi, să vorbești, ai deprins aptitudini complexe. De fiecare dată când ai învățat ceva nou, în mintea ta a avut loc o schimbare. Ceva a fost adăugat, care nu era acolo înainte, o „parte” nouă a minții tale s-a dezvoltat. Astfel de „părți” s-au format și continuă să existe în subconștientul tău, și este posibil să îți controleze comportamentul fără ca tu să fii măcar conștient de acest lucru.

Pe acestă terorie se bazează Terapia Yageriană, una dintre cele mai puternice și eficiente tehnici de lucru cu mintea, creată de Edwin K. Yager, Ph.D., profesor de psihiatrie practică la Facultatea de Medicină a Universității California din San Diego.

În momentul în care folosim terapia yageriană ne conectăm la partea centrală a ființei noastre – denumită generic Centrum – și cu ajutorul ei putem comunica cu acele elemente ale personalității și psihicului care au generat problema. Această comunicare se face la nivel subconștient, deci subliminal, de unde vine și denumirea tehnicii.

Iată și un VIDEO în care Angela Nuțu, psihoterapeut, trainer și Vicepreședinte Asociația Română de Hipnoză, lucrează în cadrul unul curs de terapie yageriană, pentru eliminarea dependenței de fumat.

 

Dacă lucrezi în domeniul dezvoltării personale, dacă ești coach, terapeut sau lucrezi şi interacţionezi cu oamenii, atunci Terapia Yageriană una dintre acele tehnici pe care Trebuie să le cunoşti şi stăpâneşti. De asemenea, această tehnică se foloseşte cu foarte mare succes în practica individuală, atunci când vrei să rezolvi un conflict interior sau,vrei să obţii succesul în viaţa ta. Pentru detalii și înscriere la singurul workshop de Terapie Yageriană din România click aici. – https://hipnoza.ro/centrum/

formare terapia yageriana
formare terapia yageriana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.